Spor Salonuna Yeni Başlayanların Dikkat Etmesi Gerekenler

Spor Salonuna Yeni Başlayanların Dikkat Etmesi Gerekenler

Egzersiz, sağlıklı ve uzun yaşamın gereklerindendir. Daha sağlıklı olmak için gidilen spor salonları; yeni başlayan, sağlık sorunları olan ve uzun süredir egzersiz yapmayanlar için tehlike ve risk arz edebilir. Spor salonuna yeni başlayanların bu risklerden haber olması ve önlemlerini bu yönde alması oldukça hayati bir meseledir.

Spor salonuna yeni başlayanlar için özel olarak hazırlanan PAR-Q testi yani -fiziksel aktivite hazırlık anketini- cevaplamaları gerekmektedir. Bu anketteki sorular, sağlık risklerinizi ortaya çıkarmak için oluşturulmuştur. Spor salonuna yeni başlayanların sağlık geçmişi, var olan hastalıkların semptomları ve riskleri için bu test; fitness eğitmenleri ya da antrenörleri tarafından yapılmaktadır. Bu sağlık testinde; hayati tehlike yaratabilecek kalp, dolaşım, denge sorunları gibi konularla ilgili sorular bulunmaktadır. Bazen spor yapan kişi, kalbinde bir rahatsızlık olduğunun da farkında olmayabilir. Yoğun egzersiz sırasında ortaya çıkan risklerden biri de kalp krizi veya ani kardiyak sorunlarıdır.

PAR-Q testinin ilk üç sorusu, kalp hastalığı ve bunun semptomu olan göğüs ağrıları ile ilgilidir. Daha sonra denge kaybı, kullanılan ilaçlar ve eklem rahatsızlıkları ilgili sorular sorulmaktadır. Bu sorulara evet ya da hayır diyerek riskiniz belirlenmektedir. Bir ya da birden fazla soruyu –evet- olarak cevaplayan kişilerin doktora danışmasında fayda vardır. Kronik hastalıklarınız ( yüksek tansiyon, diyabet… gibi) bulunuyorsa, sigara kullanıyorsanız, aşırı kilolu ve 40 yaşının üstündeyseniz risk grubu içinde sayılırsınız ve spor yapmak için doktordan izin talebi almanız gerekecektir. Doktorunuz size sporu tamamen yasaklamayacaktır sadece hangi grup egzersizleri ne kadar yapmanız gerektiği konusunda uyarabilir.

PAR-Q testinizin tüm sorularına –hayır- yanıtı verdiyseniz tıbbi komplikasyon riskinizin düşük olduğu var sayılır. Fakat uzun süre spor yapmadığınız ya da ilk kez spor salonuna yazıldıysanız egzersizlere yavaş yavaş başlamalı ve kademeli olarak artırmalısınız. Spora nereden ve nasıl başlayacağınıza bir eğitmenle karar vermeniz yerinde olacaktır.

Eğer hamileyseniz ya da bundan şüpheleniyorsanız doktorunuza spora devam edip edemeyeceğinizi danışmalısınız. Ani gelişen, ciddi gibi gözükmeyen soğuk algınlığı ve ateş gibi hastalıkların da geçmesini bekledikten sonra spor salonuna devam etmeniz yerinde olacaktır.

Egzersize başlarken yavaş ve temkinli davranın. Sporsuz geçirilen zamanı hemen telafi edemeyeceğinizin farkında olmalısınız. Kendinize zaman tanıyın, küçük adımlarla ve sabırla ilerleyin.

Spor salonuna giderken kendiniz için hazırlık yapmayı da ihmal etmeyin. Spor için uygun kıyafetler alın, sizi aşırı ısıtacak ve terletecek doğal olmayan kumaşları tercih etmeyin. Ayakkabılarınızı yapacağınız aktiviteye göre seçin. Koruyucu kıyafetler, aparatlar ve şapkalar kullanmanız gerekiyorsa sakın ihmal etmeyin.

Egzersizlerinizin yoğunluğunu yavaş yavaş artırmalısınız. Bazı egzersizlerde ağırlığı kademeli olarak artırabilir, bazı egzersizlerde de hızınızı ve ayrılan zamanı artırabilirsiniz. Kendinizi korumalısınız; ağırlık kaldırırken yere bırakırken sırtınızı ağrıtmaktan kaçınmalı, bazı egzersizlerde de kas ağrılarınızı dikkate almalısınız.

Egzersiz yaparken ortaya çıkan ağrıları da önemseyin. Özellikle göğsünüzde batma, yanma ve nefes almanızda problem oluştuysa hemen egzersizi kesmelisiniz. Fakat bazı egzersizlerde ani olarak durmadan önce kalp hızınızı kademeli olarak yavaşlatmanız yerinde olacaktır.

Spor salonuna giderken sağlığınıza özellikle dikkat etmeli ve kendinizi korumayı bilmelisiniz. Sağlığınızı riske atmadan ancak daha sağlıklı olmak için spor yapabilirsiniz. Kullanımını bilmediğiniz ekipmanı öğrenmeden önce kullanmaya kalkmamalısınız. Yanlış bir teknik sakatlanmalara neden olabilecektir. Sadece kaldırabileceğiniz kadar ağırlık kaldırmalı, ısınma hareketleri yapmadan spora başlamamalısınız. Spor salonunda terinizi silmek için havlu kullanmanız ve yanınızdan da ayırmamanız önemlidir. Spor yaparken yeterince su tüketmeli, terleyerek kaybettiğiniz suyu vücudunuza geri kazandırmalısınız.